3de leerjaar

3de leerjaar van juf Maggi Van Hoegaerden

Digitale Wolven in het derde leerjaar!

 

Met Digitale Wolven bezorgen wij kinderen een leuke workshop in technologie.

 

Enkele reacties van de leerlingen :

 

Lara : We bouwden een eigen robot. Ik vond dat heel leuk. We moesten met een tablet de robot van Lego aansturen met de programmeersoftware.

 

Tim : Het is heel leuk om de robot te maken en te programmeren.

 

Alicia : We werkten in groepjes van 2 en één groep van 3 kinderen. Als we flink opruimden, kregen we een verrassing : een armbandje.

 

Elise B : Het was een leuke voormiddag maar ik vond het spijtig dat we de robot niet mochten houden.

 

Léa : De uitleg vooraf was duidelijk en zo leerden we de robot vooruit en naar achteren gaan in een zelf gekozen tijd.

 

Juliette F : Ik vond het leuk om met een klasgenootje te werken. Ik ben fier op mezelf en ik denk dat Julie ook fier was op het resultaat.

 

Julie : De robot kan allerlei dingen en dat is best grappig. Ik had nooit gedacht dat ik dat ging kunnen.

 

Largo : Ik hou van robots en van Lego dus dit was een leuke verrassing om mee te beginnen na de paasvakantie.

 

Juliette V : Met de tablet de robot besturen : hij kreeg andere kleurtjes, een leuk muziekje, … Jammer dat hij niet mee naar huis mocht.

 

Alena : Sommige onderdelen waren zo klein dat we goed moesten zoeken in de materiaaldoos : we vonden ze bijna niet.

 

Felix : De robotjes waren keitof : we hebben zelfs een wedstrijdje gehouden.

 

Manon : Ik vond het materiaal van Digitale Wolven heel knap. Onze robot was grappig.

 

Amber : Het bouwen van de robot vond ik het leukst en zeker ook dat hij echt kon rijden.

 

Drelina : De uitleg om de robot te bouwen was leuk alsook het bouwen en het resultaat : een mooie robot.

 

Elise D : Ik vond het leuk om de robot te besturen met de tablet en natuurlijk ook het bouwen zelf.

 

Eden : Van mij mocht er nog meer Lego zijn om nog meer te kunnen bouwen.

 

Naty : Ik vind techniek leuk : robot bouwen en programmeren.

 

Ailynn : Ik heb veel ontdekt bij het maken en besturen van de robot.

 

Joren : Ik was fier op mezelf dat ik de robot heb kunnen maken. Nu weet ik veel meer van robots ( keukenrobot, stofzuigrobot, grasmachine, robot voor het bejaardentehuis of ziekenhuis). De besturing was een beetje moeilijk maar het ging wel.

 

Jasper : De uitleg was een beetje lang maar voor de rest was het leuk en bij de wedstrijd was het zelfs een beetje spannend.

 

Léon : Een robot bouwen die geluidjes kan maken, vooruit en achteruit kan gaan : dat is cool.

 

Bezoek naar Technopolis!

Gezond en stevig ontbijt in het derde leerjaar!

We leren over de nieuwe "omgekeerde" voedingsdriehoek en de bewegingsdriehoek en proberen die zoveel mogelijk toe te passen in ons dagelijks leven.

Alles met de bal

Bezoek aan DRU!F en de druivenserres bij Gaston

Onze school ligt in de druivenstreek dus spreekt het voor zich om de druiventeelt eens van dichtbij te bekijken.

Dat kan met de hulp van Maurice, de serrist die ons in het ontmoetingscentrum DRU!F aan het werk zet.

We leren over de verschillende serres, de soorten druiven, het telen van druiven en dan vooral de Belgische tafeldruif, de rijke geschiedenis van de druiventeelt en niet te vergeten de druivenfeesten eind augustus met de drie reuzen.

Om al deze theorie eens in de realiteit waar te nemen gingen we op bezoek naar de druivenserres van Gaston en proefden we

zijn lekkere Royal druiven.

Wij zijn alvast fan van de sappige druiven!

Wandeling doorheen Tombeek!

 

Tombeek lijkt klein op de grote kaart van Overijse die aan de klasmuur prijkt. Maar wij hadden toch 2 namiddagen nodig om de omgeving van de school te verkennen.

Tijdens de lessen wereldoriëntatie komt heel wat aan bod : verkeer en veiligheid staan met stip bovenaan het lijstje : hoe steken we over, welke verkeersborden komen we tegen, soorten wegen en paden, …

Wie woont waar : we duiden ook elke straat aan op het stratenplan. Vertoeven we in een groene omgeving? Af en toe komen we zwerfvuil tegen en we rapen zo veel mogelijk op om het dan op school te sorteren.

Welke historische gebouwen zijn er en welk verhaal schuilt er achter? We stappen tot aan de taalgrens en vertellen en tonen wat er waar te kopen of te doen is.

We kunnen rekenen op de zon en ouders om de leerlingen te begeleiden, te helpen en een gezellige babbel onderweg : bedankt voor de fijne, leerrijke momenten samen!